Misschien ken je het wel: je hebt net een tekst gelezen maar weet er niets meer van. Je leest de tekst opnieuw … met helaas hetzelfde resultaat. Hoe vaak je de tekst ook herleest, het lukt je gewoon niet om te onthouden wat er geschreven staat. Herkenbaar? Hoog tijd om jouw brein een boost te geven.

Afleiding is overal

Een goudvis kan zich nog langer concentreren dan de mens. En dat, beste lezer, is helaas de waarheid. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat de mens zich gemiddeld slechts acht seconden kan concentreren terwijl dat bij een goudvis negen seconden is. Hoe dat komt? We worden voortdurend afgeleid: onze smartphone geeft de ene na de andere melding, lezen we iets op onze tablet dan worden we afgeleid door advertenties en ook op het werk worden we bijna non-stop afgeleid door binnenkomende e-mails, telefoons, het pruttelende koffiezetapparaat en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vooral nu vallen de geluiden op kantoor extra op. Tijdens de verplichte thuiswerkperiode was je misschien wel alleen op jouw thuiswerkplek – zeker toen scholen heropenden – en genoot je ervan om in alle stilte en opperste concentratie aan de slag te gaan. Nu kantoordeuren weer openstaan, word je misschien wel overvallen door al die kantoorgeluiden waardoor het moeilijker is om je te concentreren. Hoe je geluidsoverlast op kantoor kan vermijden? Dat lees je hier.

Je kan er iets aan doen

Gelukkig zijn er ook enkele gemakkelijk toe te passen oplossingen die jouw brein de boost geven dat het nodig heeft. Lees je mee?

Train jouw brein

Oefening baart kunst, en of dat klopt. Bij het trainen van jouw brein kunnen er immers nieuwe neuronen groeien. Jouw brein trainen verhoogt niet alleen de aandacht, ook worden jouw geheugen en algemene cognitie beter. Wat je bijvoorbeeld kan doen? Beweeg voldoende en daag jouw hersenen uit: maak jouw dagelijkse ommetje eens in de omgekeerde richting. Of leer iets nieuws, speel denkspelletjes, teken …

Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je uitgeslapen bent. Wie uitgeslapen is, heeft meer energie en zal zich bijgevolg beter kunnen concentreren. Want wie slecht slaapt, is minder scherp en dat kan negatieve gevolgen hebben. We weten immers allemaal dat één seconde jouw aandacht verliezen in het verkeer, zeer zware gevolgen kan hebben. Deze eenvoudig toe te passen tips van het Ziekenhuis Oost-Limburg kunnen mee zorgen voor een betere nachtrust.

  • Sport doorheen de dag.
  • Ontwikkel een vast slaapritme.
  • Vermijd alcoholische dranken en zware maaltijden voor het slapengaan.
  • Sluit je dag op een ontspannende manier af. Neem bijvoorbeeld een warm bad, lees of maak een ommetje.
  • Zorg voor het juiste licht.
  • Blijf niet liggen indien je na twintig minuten nog niet slaapt, maar ga even een rustige activiteit doen.

Kies af en toe voor pen en papier

De wereld wordt steeds meer digitaal. Huiswerk maken? Dat doen kinderen alsmaar vaker op hun laptop. Een spelletje spelen? Online op de spelcomputer natuurlijk zodat er samen met vrienden gespeeld kan worden. En ook shoppen, bankieren, onze reizen boeken en werken: alles gebeurt digitaal want dat gaat sneller en vaak ook gemakkelijker. Toch heeft jouw brein er baat bij om soms te kiezen voor pen en papier. Want wie iets opschrijft en leest op papier onthoudt meer. Onderzoekers toonden aan dat wie typt, vaak gewoon letterlijk noteert wat er gezegd wordt zonder erover na te denken. Wie schrijft, denkt dieper na over hetgeen er gezegd wordt, vat de informatie samen en noteert de essentie. Hetzelfde geldt voor lezen op een scherm: ook dat gaat sneller, maar opnieuw lees je niet diep genoeg. Moet je een dossier grondig doornemen? Druk het dan af en lees het op papier.

Haal eens diep adem

We ademen een hele dag door, maar hoe vaak adem jij bewust zonder dat jouw gedachten afdwalen? Wie iedere dag tien minuten probeert te mediteren en dus bewust te letten op de ademhaling en nergens anders aan te denken, zal het brein een boost geven. Mediteren gaat eigenlijk over het oefenen om aandachtig te zijn. Het kan jouw brein opnieuw programmeren. Je leert dus met andere woorden om jouw gedachten in bedwang te houden. Dit heet ook wel metacognitie.

Ontspan

Iedereen heeft nood aan ontspanning. Wist je dat sommige ontspannende activiteiten jouw brein ook een boost kunnen geven? Actiespellen laten je niet enkel ontspannen, maar zijn ook goed voor jouw brein. Je moet er immers bij nadenken en snel reageren. Dit vraagt meer van jouw cognitieve systeem waardoor jouw brein harder moet werken. Zo word je beter in wat je doet.

De ideale werkomgeving

Uiteraard heeft jouw brein ook baat bij een aangename werkomgeving waarin je je goed voelt. In dat kader onderzoekt HP al enkele jaren hoe de ideale werkomgeving eruit kan zien. De bevindingen en suggesties bundelt HP in the Office of the Future waarbij er ook aandacht besteed wordt aan het welzijn van ieder individu. De ene werknemer heeft immers nood aan een rustige werkomgeving terwijl de andere gestimuleerd wordt in een meer rumoerige omgeving. In the Office of the Future beschikt iedere werknemer over de juiste tools, technologieën én werkplekken om overal veilig en efficiënt aan de slag te kunnen gaan. Het volledige verhaal van de ideale werkomgeving? Dat lees je hier.

En, beste lezer, kan je je na het lezen van dit artikel nog maar drie van de vijf tips voor de geest halen? Dan is het hoog tijd om jouw brein te boosten!