Iedereen kent het wel: je concentratie wordt verstoord op kantoor. Want op kantoor is er altijd wel geluid. Ofwel pruttelt het koffiezetapparaat, hoor je collega’s telefoneren, leidt de radio je af … Na de afgelopen thuiswerkperiode vallen die kantoorgeluiden extra op. De hamvraag die werkgevers zich stellen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze werknemers zich optimaal kunnen concentreren op kantoor?

Storende geluiden verlagen de productiviteit

Eerst even dit: volgens Mensura verliezen kantoorwerkers dagelijks 86 minuten door storende geluiden. Niet verwonderlijk als je weet dat er in open kantoortuinen veel medewerkers werken en tegelijkertijd verschillende activiteiten uitvoeren. En dat allemaal in dezelfde, open ruimte. Geluidsoverlast is dus met andere woorden nefast voor de productiviteit. Gerrit Pollentier – preventieadviseur bij Mensura – voegt er nog aan toe dat stress en afleiding 30 % lager liggen in een akoestisch kwalitatief kantoor. Aan de slag dan maar om geluidsoverlast in jouw kantoor aan te pakken en zo de productiviteit van jouw werknemers te verhogen!

Een grondige risicoanalyse is nodig

Een risicoanalyse is een eerste, objectieve stap in de goede richting. Zo kan een preventieadviseur op verschillende momenten metingen komen doen. Daarnaast is ook de input van jouw werknemers erg belangrijk. Via structurele bevragingen kunnen jouw werknemers feedback geven over de storende geluiden die zij ervaren op kantoor. Die objectieve meetresultaten worden dan naast de subjectieve feedback gelegd en bezorgen organisaties een duidelijk beeld van de lawaaihinder op de werkvloer. Op basis van de risicoanalyse kunnen organisaties aanpassingen doen. We lichten er enkele toe.

Een andere indeling van het kantoor als oplossing

Vandaag evolueren steeds meer organisaties naar een hybride werkomgeving. Die laat niet enkel toe om overal, veilig en productief te werken, maar zorgt ook voor een metamorfose van het kantoor. De beschikbare ruimte wordt anders ingedeeld om zo aan Activity Based Working te doen. Op die manier worden er verschillende zones gecreëerd waarbij iedere zone bepaalde activiteiten ondersteunt. Denk maar aan een videoconferentieruimte, een zone waar collega’s kort kunnen overleggen of een zone waar er in opperste concentratie gewerkt kan worden. Het probleem van geluidsoverlast zal zo ook automatisch verdwijnen. Meer weten over Activity Based Working? Lees het in deze whitepaper.

Akoestische etiquette

Naast een andere indeling van het kantoor, is ook akoestische etiquette belangrijk. Duidelijke afspraken maken immers goede collega’s. Maak jouw werknemers daarom duidelijk dat ze de beste zone moeten kiezen voor iedere activiteit. Zo kunnen alle collega’s in opperste concentratie aan de slag.